Följ HoliYoga på Facebook 

Mer om HOLIYOGA

  • Facebook - Grey Circle

Hur fungerar det?

Ca 20 av de klassiska yogapositionerna återfinns i HOLIYOGA, likaså några dynamiska yogaställningar ur Kundaliniyogan, men då med varsamma anpassningar och fria utvecklingar där ansvaret för effekten helt ligger på HOLIYOGA. Till största delen är det dock HOLIYOGA-specifika asanas/övningar som används i kombination med flödesmetodiken som handlar om hur våra chakran samtalar med varandra. Ett pass innehåller mycket stillhet, avslappning, närvaro och du guidas i övningarna med ett mustigt språk fyllt av symboler för att trigga igång de olika chakrasamtalen. Din egen intention är grunden i alla pass. Du kan sitta på stol lika gärna som på matta och det är ok att bara lägga sig och vila när man behöver.

 

När passar HOLIYOGA?

När du har behov av att få vara fullständigt prestationslös i ett lugnt tempo, om du är utbränd, stressad eller har smärta (fibromyalgi, ME etc) är det utmärkt. Men även du som kan göra krävande fysisk yoga, men längtar efter fördjupning när det gäller dina egna känslor, präglingar, livsmönster och andning kan hitta ett bra komplement i Holistisk Yoga. Språket, tempot, känslan är speciell och det är inte en neutral yogaform, utan väldigt kraftfull i sin mjukhet. Du kan behöva ge det några gånger för att veta om det passar dig just nu. Låt dig inte luras av initiala motstånd det är ofta uttryck för att det är ovant i största allmänhet eller t.ex. ovant att jobba så inkännande. Ge det lite tid så kan du kanske få nya möten med dig själv som du inte kunnat föreställa dig.

 

Fördelar med HOLIYOGA

  • Du får möjlighet att lära dig att skilja mellan yttre krav och inre behov, mellan uthållighet och prestation, för att lära dig att känna och respektera dina gränser.

  • Du får möjlighet att lära dig att stanna kvar i kroppen med bl.a. andningens hjälp när du har ont eller känner oro, vilket gör att smärtan och oron kan lindras!

  • Du får möjlighet att lära dig att återerövra kroppen millimeter för millimeter, VÅGA vara i den och komma igång med en läkande andning

  • Du får möjlighet att uppleva energi, vitalitet och styrka genom att VARA - inte GÖRA!!

  • Du får möjlighet att utforska dina beteenden, präglingar och mönster genom chakrapsykologin som är injicerad  i alla pass.
     

Erfarenhet visar att:

  • Deltagare reducerar behovet av medicinering för smärta, sömn, astma, depression, ångest, blodtryck, arytmier, PMS mm

  • Förmågan att hantera smärta förbättras. Smärtnivån sänks.

  • Sömnkvaliteten förbättras, vilket hjälper kroppen att återhämta sig.
     

Att tänka på

  • Ställ in dig på att en klass i HOLIYOGA är väldigt långt ifrån en fysisk yogaklass. Det kraftfulla ligger i det lilla och det krävs lite tålamod.

  • Varje klass är helt olik alla andra annat då ett tema alltid styr över hur övningarna utförs och placeras. Därför kan du behöva prova några olika klasser innan du får en bild av HOLIYOGA.

  • Det är alltid hur DU mår som avgör hur mycket du gör i ett pass. Lyssna alltid på kroppen och bara lägg dig och lyssna om du vill, du får ut mycket av passet ändå.

  • HOLIYOGA sägs vara väldigt feminin och det gör att fler kvinnor än män känner sig naturligt hemma i språk och metod, det finns dock män som liksom kvinnor känner att de hamnar helt rätt med HY som det är eller som ett komplement till annan yoga eller träning. Det finns inget exkluderande eller värderande i att yogan är feminin, behovet finns av alla former och uttryck och HY är en av alla vackra pusselbitar i yogans värld..


Reaktioner och varsamhet

  • Ibland, men inte alltid,  går passen förhållandevis djupt känslomässigt, är det något du längtar efter? Om inte så kanske mer neutral yoga är det du ska göra just nu? Så kan du komma tillbaka och prova HOLIYOGA när du har en längtan att verkligen VARA med dig själv på flera plan. Men - våga prova utan att värdera och smaka på upplevelsen med öppet sinne.

  • Akut psykisk ohälsa eller psykiatriska tillstånd som inte är stabila (.ex. mani, psykos) är INTE lämpade för HOLIYOGA och eg ingen yoga, men då man i vissa sammanhang arbetar i de djupare emotionella lagren i kropp och själ med HOLIYOGA så är det extra viktigt att poängtera. Läraren som arbetar med HOLIYOGA TERAPI som går ännu djupare kartlägger därför alla deltagare noggrant. Psykiatrisk problematik som inte är akut (måttlig depression, ångest, stressymptom o likn) lämpar sig däremot mycket bra för HOLIYOGA.

  • För dig som har smärta, fibro, utbrändhet, ME eller överlappande tillstånd är det viktigt att vara medveten om att områden i kropp och själ som har eller har haft sämre  pranisk cirkulation, vilket är helt naturligt då vi försöker skydda oss mot mer smärta genom att sätta upp ”vägspärrar”,  kan övergående reagera med motstånd, förhöjd smärta eller emotionella reaktioner när flödet kommer igång.  Beroende på hur länge och hur svårt sjuk du är eller har varit så kommer detta att bölja lite fram och tillbaka för att i lugn takt hjälpa dig att mer och mer få tillgång till hela dig och hela din kropp. Inget att känna oro för under förutsättning att du i övrigt trivs med HOLIYOGA så klart, då kan du känna trygghet och tillit till en varsam process.

Tillbaka upp

Följ oss, läs om kurser!

  • Facebook - White Circle

​© 2015 HOLIYOGA